Instalatii Auto Gpl Descriere

instalatii auto gpl descriere

Instalatii Auto Gpl Descriere

Instalatii Auto Gpl Descriere care folosesc ca sursa de alimentare gazul petrolier lichefiat, care este este un amestec de hidrocarburi gazoase, în principal propan și butan, care, în condiții normale, sunt gazoase, dar la presiuni mai mari de 2 bari devin lichide. GPL-ul este obținut din extracția petrolului, în jur de 2% din produsul este extras, iar 5% din extracția gazelor naturale.

Este de asemenea, un produs secundar prin rafinarea țițeiului. Utilizarea instalatiile auto GPL datează din 1800 și datorită progreselor tehnologice considerabile realizate în kituri de conversie,vantaje GPL este astăzi o alternativă ideală pentru cei care doresc să economisească bani și să respecte mediul înconjurător în timpul mersului. Emisiile la instalatiile auto GPL, de fapt poluează mai puțin decât cele pe benzină și de fapt nu produc particule.

Instalatii Auto Gpl Descriere

Pe lângă aceasta, arderea la instalatiile auto GPL nu produce reziduuri de carbon. Acesta este motivul pentru care uleiul de motor în vehicule GPL rămâne limpede iar proprietățile sale raman nemodificate, chiar și după mii de kilometri, iar acest lucru ajută la reducerea uzurii pieselor mecanice ale motorului.

in punct de vedere al posibilitatii legale de adaptare pe un vehicul, sistemele GPL se clasifica in functie de norma de poluare pentru care acestea sunt omologate, pe certficatul de conformitate emis de R.A.R. OCP-OCS fiind specificate normele de poluare si plaja de putere obtinute la omologarea sistemului.

Instalatii Auto Gpl descriere vehicule :

– NON-EURO daca nu are instalat nici un sistem de control al emisiilor poluante
– EURO1 daca este prevazut cu toba catalitica sau cu sonda lambda. În unele cazuri exista vehicule omologate ca fiind doar EURO1 chiar daca sunt prevazute atât cu sonda lambda cât si cu catalizator
– EURO2 daca este prevazut cu sonda lambda si toba catalitica simultan , majoritatea acestor vehicule fiind prevazute si cu sistem de recuperare a vaporilor de benzina din rezervor (canistra carbon).
– EURO3 – EURO5 daca este prevazut cu toba catalitica si sonde lambda pre si respectiv post catalitica

.

Instalatii Auto Gpl Descriere

II) In ceea ce priveste principiul de functionare, se poate spune ca:
– Partea de alimentare si stocare a GPL-ului este asemanatoare la toate sistemele, diferentele aparand la componentele destinate compartimentului motor, unde avem:

1 – SISTEME CLASICE la care amestecul combustibil aer-GPL se realizeaza inaintea clapetei de admisie a motorului cu ajutorul unui mixer.

1a – Sisteme de alimentare cu GPL cu mixer si robinet NON-EURO – pentru motoare fara sonda lambda, la care reglajul se realizeaza din presiunea furnizata de reductor vaporizator si un robinet mecanic de limitare a debitului. Aceste instalatii pot fi utilizate pe motoare cu carburator sau cu injectie multipunct, NON-EURO sau EURO1. Datorita legislatiei „ciudate” din Romania unde multe vehicule Euro1,2 sau 3 au fost omologate ca NON-EURO, este posibil ca astfel de sisteme sa se poata monta legal pe vehicule cu sonda lambda si catalizator dar neomologate ca atare.

1b – Sisteme de alimentare cu GPL cu mixer si limitator (robinet) electronic de debit (EURO1-EURO2) pentru motoare prevazute cu sonda lambda. Reglajul se realizeaza in mod continuu de catre o unitate de control ce interpreteaza si corecteaza amestecul in functie de semnalul furnizat de sonda lambda, prin intermediul unui robinet electronic. Se pot utiliza corect pe motoare cu o sonda lambda indiferent daca este prezent sau nu un catalizator. Rezulta ca aceste sisteme sunt compatibile cu motoare EURO1 – EURO2. In Romania astfel de sisteme s-au omologat si pentru motoare EURO3, un exemplu fiind sistemul Lovato clasic montat OEM la Daewoo.

2 – SISTEME CU INJECTIE DE GPL, la care amestecul combustibil aer-GPL se realizeaza in aceiasi zona cu a injectoarelor de benzina, in zona galeriilor de admisie (separate) ale cilindrilor, foarte aproape de zona de injectie a benzinei. Aceste sisteme se pot monta si regla practic doar pe motoare cu injectie de benzina multipunct cu sonda lambda, deci sunt compatibile cu motoare EURO1-EURO5.

Instalatii Auto Gpl Descriere

2a – Sisteme cu injectie continua de GPL – sisteme la care distributia de GPL se face multipunct (pentru fiecare cilindru in parte), dar fluxul de GPL este continuu si controlat de o unitate electronica prin intermediul unor „robinete” electronice in functie de semnalul sondei lambda. Avantajul major este ca elimina posibilitatea aparitiei rateurilor in admisie deoarece amestecul carburant apare foarte aproape de supapele de admisie, neocupand astfel intreg volumul galeriei de admisie. Datorita modului de control a amestecului, sistemul este similar cu cel cu mixer si robinet electronic de debit deci destinat motoarelor EURO1-EURO2. Fata de sistemele cu mixer are avantaj ca elimina posibilitatea aparitiei rateurilor violente in admisie, iar un avantaj fata de sistemele cu injectie secventiala de GPL ar fi ca poate fi utilizat si pe motoarele cu injectie de benzina multipunct atipice cu frecventa independenta de turatia motorul, cum ar fi motorul JTS de la Renault (gestionarea amestecului de benzina fiind asemanatoare cu ce de la injectia monopunct) si implicit pe motoarele cu injectie monopunct. Desi au existat unele incercari de introducere pe piata din Romania a unor astfel de sisteme au fost inlocuite rapid de sistemele secventiale, mai usor de reglat si de configurat.

2b – Sisteme cu injectie secventiala de GPL EURO2-EURO5 – realizeaza injectarea de GPL in admisia motorului in aceiasi secventa ca si injectia de benzina, rezultand astfel un sistem perfect compatibil cu motoarele cu sisteme avansate de control ale amestecului combustibil. Practic injectia de GPL este comandata de unitatea electronica de benzina prin intermediul unitatii de control a sistemului GPL. Daca este corect reglat, acest sistem va reusi sa injecteze o cantitate echivalenta de combustibil cu cea ceruta de injectia de benzina. In functie de parametrii luati in calcul la corectarea cantitatii de GPL, se poate spune ca sistemul este mai mult sau mai putin performant. Aceste sisteme sunt compatibile cu motoare echipate cu injectie multipunct cu sonda lambda EURO1-EURO5, unele marci realizand adaptarea acestor sisteme inclusiv pe motoare cu injectie directa de benzina.
Aceste sisteme nu sunt compatibile cu injectia monopunct de benzina si nici cu injectia multipunct pulsatorie (similara ca gestionare cu injectia monopunct).

3 – SISTEME CU INJECTIE DIRECTA DE GPL – in faza de cercetare in anul 2010, compatibila cu motoarele cu injectie directa in cilindrii motorului. Atentie, a nu se confunda cu sistemele GPL cu injectie secventiala de GPL adaptate pe anumite motoare cu injectie directa de benzina, si la care injectia de GPL se face totusi in admisie, nu la presiune inalta direct in cilindri.

4 – SISTEME GPL CU INJECTIE DE GAZ LICHID – sunt sisteme de alimentare cu GPL rezultate din intentia de a se realiza un sistem de alimentare cu GPL cat mai apropiat ca si conceptie de sistemul de alimentare cu benzina. Aceste sisteme realizeaza injectie de GPL sub forma lichida, simplificand astfel modul de calcul al densitatii combustibilului injectat deoarece densitatea GPL-ului lichid variaza foarte putin fata de densitatea acestuia cand este sub forma de vapori. Totodata densitatea mare a acestuia sub forma lichida permite injectarea cantitatii necesare cu injectoare asemanatoare cu cele de benzina. Fata de un sistem clasic ii lipseste partea de vaporizare a GPL-ului dar in schimb apare o pompa de combustibil in rezervor si un sistem de recirculare a GPL-ului lichid in rezervor (retur). Astfel de sisteme au fost realizate de Vialle, ICOM, etc. Un mare dezavantaj in Romania este faptul ca elementele nu sunt compatibile cu cele existente pe piata, chiar daca se realizeaza o diagnoza corecta, lipsa pieselor de schimb face imposibila reparatia.